תשובה למבחן ברבנות אב תשפ"ב

ראובן לימד שיעור על הלכות שבת, ואנשים ששמעו את השיעור שאלו אותו שלוש שאלות: האם מותר להשתמש במברשת שמשתמשים בה כדי לנקות בקבוקים בשבת האם מותר להשתמש במגבונים לחים בשבת? האם מותר לסחוט את השיער בשבת?

דוגמה לכתיבת תשובה מליאה במבחן ברבנות

כדי לענות על שאלות אלו יש להתייחס לדין מלבן בשבת המבואר בסימן שב:

ברור לגבי מברשת לניקוי בקבוקים:

בגמרא בשבת דף קמג עמוד א  מבואר שספוג, אם יש לו עור בית אחיזה – מקנחין בו, ואם לאו – אין מקנחין בו. (וחכמים אומרים:) בין כך ובין כך ניטל בשבת, ואינו מקבל טומאה.

ורש”י פירש אין מקנחין בו מכיון כשאוחז בו, נסחט בין אצבעותיו (ופשט הגמרא בבה”ל כתב שמדובר בספוג רטוב).

ואם כן מבואר שכשיש לספוג בית אחיזה יש להתיר לקנח בו בשבת.

אך עלינו לברר מה מועיל הבית אחיזה הרי מכל מקום הסחיטה נעשית כשהאדם האוחז את הספוג ידחק אותו

והרמב”ם כתב שכשיש לספוג בית אחיזה מותר לקנח בו, וביאר המג”א (יט) ב שיש לומר שמכיון שיש לו בית אחיזה אפשר לספוג בלא לסחוט.

אך הראב”ד (שבת כב טו) סבר שאף כשיש לו בית אחיזה אי אפשר שלא יסחוט מכיון שאי אפשר לקינוח בלי סחיטה, ולכן כתב שהסיבה שמותר שכאשר יש לו בית אחיזה אין עוד נחשב כסוחט אלא כמריק מים מצלוחית ואף אם יסחט הספוג שרי.

בפסיקת ההלכה השו”ע פסק: “ספוג אין מקנחין בו אלא אם כן יש בו בית אחיזה, גזירה שמא יסחוט”.

המג”א (יט) שמכיון שספוג עשוי לכך מדוע יש לחוש לשמא יסחוט ? ועוד מדוע השו”ע נקט שמא יסחוט הרי בגמ’ משמע שזהו פסיק רישא ודאי.

המ”ב (מח) הביא שהגר”א אכן גרס “משום סחיטה” ושיש טעות סופר בשו”ע.

והמנוחת אהבה (ח”ב פ”ו אות כו) פסק שבספוג שיש לו בית אחיזה ואוחזו בבית האחיזה מותר לקנח בו אפילו בחוזק אע”פ שנסחט בשעת הקינוח בתנאי שיאחזנו בבית אחיזתו .

ואם כן לעניין השאלה של מברשת לניקוי בקבוקים- יש לדון במה מדובר, אם הסיבים עשויים מפלסטיק אין חשש שהם סופגים מים, אמנם כשהם עשויים מספוג וכיוצא בו, אם יש להם בית אחיזה יש להיקל, אמנם התבאר שגם לדעת הרמב”ם צריך ליזהר שלא יסחט. ולפי זה לדעות המחמירות אף כשיש בית אחיזה יש לעשות את הניקוי בעדינות באופן שלא יסחטו מים מהספוג בשעת הניקוי.

 

מגבונים בשבת

המנחת יצחק (ח”י סי כה) והשבט הלוי (ח”ח סי’ נט) כתבו שדינם כספוג. והשש”כ (פל”ה סי’ יא) הסתפק בדבר מכיון שאין זה דומה למפרק הואיל והן המגבון והן המים מושלכים לאיבוד, ועוד יתכן שאין איסור מפרק כשהשימוש בדבר המתפרק נעשה בזמן הפירוק.

והחזון עובדיה (ח”ד עמ’ קמח) והמנוחת אהבה (ח”ב פי”ב ס”ז) הקילו בתינוקות ובלבד שיעשה בנחת ולא בחוזק.

הרב עובדיה זצ”ל הביא נימוקים לשיטתו בניהם (במבחן ברבנות אין צורך להביא הכל – כן יש לדעת לקשר את הסוגיה של ספוג לסוגיית מגבונים) :

  1. האיסור מדרבנן מכיון שאין שיעור מספיק כדי לחייב מהתורה במים הנסחטים מהם.
  2. גם אם יש איסור מהתורה- כאן אין המים גדלים בתוך המגבון כמו ענבים ולכן האיסור מדרבנן.
  3. המגבונים עשויים מסיבים סינטטים ובסיבים אלו אין איסור סחיטה משום שאין איסור סחיטה שייך אלא בדבר שהוא גידולי קרקע.
  4. אין איסור מלבן במגבון שהרי מיד הוא מושך.

ועיין באריכות בתשבות הרב שמביא טעמים נוספים להיקל.

 

 

סחיטת שער בשבת

מקור הדברים בגמרא בשבת בדף קכח עמוד ב’ ששם מבואר שאין איסור סחיטה בשיער,

אך בראשונים (רמב”ם) ומובא במג”א (כג) משמע שאסור מדרבנן (ע”פ הרמב”ם וספר חסידים). ולכן כתב המ”ב (נה) שהטובל בשבת יזהר שלא יסחוט שערו.

והבן איש חי (פקודי ס”ח) כתב שלכן הטובל בשבת או ביו”ט יש לקנח ראשו ופניו אע”פ שיש בהם שער במטפחת גדולה המיוחדת לכך שאינו מקפיד עליה אם תשרה במים, ובנחת לאט לאט, ואע”פ שעי”ז נסחט השער, כיון שסחיטת שער מדרבנן והמים הולכים לאיבוד וגם הוי סחיטה כלאחר יד, מותר. ויש חסידים שאין מקנחים שערות הזקן אלא מנפצים אותו בידם ויניחו שתתגנב הלחלוחית מאליה.

לגבי ניגוב שיער בנחת באופן שאינו סוחט, אלא שהמים היוצאים מהשערות נבלעים במגבת, הבן איש חי (פקודי אות ח) כתב שמותר. וכן דעת החוט השני (ח”ב פכ”ד ס”ק ו). והשש”כ (פי”ד הע’ סד) כתב שאם המים נבלעים מיד בתוך המגבת ואינם נראים בעין, אין איסור לנגבם.

עוד מבואר בבן איש חי (פקודי ס”ח) שלא יסחוט שער שעל שפמו, ולא די לקנוח האף שמותר משום כבוד הבריות, ומ”מ ע”י מפה מותר מכיון שהסחיטה היא כלאחר יד.

זוהי דוגמה לתשובה במבחני הרבנות, תמיד לשים לב שיש להתחיל מהגמרא, אחר כך מעבר לראשונים שולחן ערוך ונושאי כלים, אם תרצה לדעתך איך לכתוב נכון תשובה בצורה מורחבת יותר- מומלץ להיכנס למאמר המלא שלנו על איך לכתוב תשובה במבחן ברבנות, למעבר למאמר המלא לחץ כאן

במכון אנחנו בכל שלב במהלך הלימוד גם כן מתרגלים שאלות ממבחני רבנות, ואף מתקיים תרגול של מבחני רבנות ורב שבודק את המבדקים, כך שתגיע בעזרת השם להצלחה במבחן וביטחון מלא בכתיבת תשובות למבחני רבנות

רוצה לטעום את התכנית?

שיעור ראשון מתנה - פשוט לנסות!

עגלת קניות

מתלבט מה מתאים לך ללמוד?
שיחת ייעוץ ללא עלות!

אתה הולך לפספס את
הזדמנות חייך להפוך לרב?

פשוט תנסה שיעור מתנה!